Alıntı – Deleuze (mekan, ışık, gölge)

DSCF0007 Bir herhangi mekan (stüdyoda ya da dışarıda) nasıl oluşturulur? Bir herhangi mekan, şeylerin verili bir halinden, belirli bir mekandan nasıl çekilip alınabilir? Bunu yapmanın yollarından ilki gölgeler olmuştur: Gölgelerle dolu ya da gölgelerle kaplı bir mekan herhangi bir mekana dönüşür. Dışavurumcuların nasıl karanlıklar ve ışıkla, ışık geçirmez siyah fon ve ışık ilkesiyle çalıştıklarını görmüştük: İki güç güreşçiler gibi birbirine kenetlenip mekana, kah açık-koyu dağılımının tüm dereceleri, kah dönüşümlü olarak birbirinin yerini alan ve kontrast oluşturan şeritler biçiminde, gölgelerle doldurulacak kuvvetli bir derinlik, belirgin ve bozuk bir perspektif verirler. Konturları boğan ya da kıran, şeyleri içinde bireyselliklerini kaybettikleri, organik olmayan bir yaşamla donatan ve mekanı, sınırsız bir şey haline getirerek potansiyelleştiren “gotik” dünya. Derinlik, mekanı kimi zaman bir kara deliğin dipsizliğine, kimi zamansa ışığa doğru çeken mücadelenin yeridir. Ve elbette, bunun tam tersine kişinin bir ışık çemberi üzerinde, tuhaf ve korkunç bir şekilde düz hale geldiği veya gölgesinin, ters ışıkla ve beyaz fon üzerinde tüm kalınlığını kaybettiği de olur; gelgelelim bunu “açık ve koyu değerlerin ters çevrilmesi”yle, derinliği öne koyan perspektifin ters çevrilmesiyle yapar.

Kaynak: Hareket – İmge / Sinema 1 / Gilles Deleuze NORGUNK Yayınları Sf:150 Çeviri:Soner Özdemir
http://norgunk.com/kitap/sinema-i-hareket-imge

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s